De Royal Caribbean Group genereerde in 2023 een nettowinst van 1,7 miljard USD. In 2022 was er nog een verlies van 2,2 miljard USD. Vorig jaar reisden 7,6 miljoen mensen mee met Royal Caribbean International, Celebrity Cruises en Silversea Cruises, vergeleken met 5,5 miljoen het voorafgaande jaar en 6,5 in 2019, het laatste volledige jaar voor de Covid-crisis.
Tijdens een conference call sprak de directie van een geweldig jaar. Het cruiseconcern wist bovendien 4 miljard USD aan schulden af te betalen en tegelijk andere schulden te herfinancieren om zich beter te positioneren voor de komende jaren.
De schepen hadden tegen het einde van het jaar een gemiddelde bezetting van 105 procent (100 procent betekent dat alle benedenbedden zijn ingenomen). 2024 moet een nog beter jaar worden en dat heeft te maken met de lancering van Icon of the Seas en het succes van het particuliere eiland Perfect Day at CocoCay dat zopas uitbreidde met Hideaway Beach, een zone voorbehouden voor volwassenen. RoyalCaribbeanBlog zeg dat CocoCay met deze toevoeging tot 3 miljoen gasten per jaar kan ontvangen.
Volgens de directie kende het boekingsseizoen 2024 een vliegende start met de vijf beste boekingsweken uit haar geschiedenis. “Het bedrijf bevindt zich nu in een recordpositie op het vlak van volume en prijszetting”, benadrukt de rederij. Bovendien blijven het verteer aan boord en de reservaties voor extra diensten die voor het vertrek worden geboekt de cijfers van de voorbije jaren overtreffen.
Jason Liberty, CEO van de Royal Caribbean Group: “De vraag naar onze merken blijft groter dan het bredere reisaanbod als gevolg van de verschuiving van de consumentenuitgaven naar ervaringen en de uitzonderlijke waardepropositie van onze producten.” Het valt de topman ook op dat steeds meer vakantiegangers het cruiseproduct ontdekken. “We blijven nieuwe klanten aantrekken in ons vakantie-ecosysteem en leveren de beste vakantie-ervaringen zodat onze gasten zeer tevreden zijn en terugkeren naar onze merken en producten”, aldus Jason Liberty.
Niettegenstaande de stijging van de totale capaciteit met 8,5 procent door de lancering van Icon of the Seas en Celebrity Ascent, heeft de groep vandaag minder vrije hutten beschikbaar dan 12 maanden geleden. Dit betekent dat gasten hun boekingen niet langer kunnen uitstellen en er dit jaar minder kans zal zijn op lastminute-promoties dan in het verleden.